Zweten aan de kust - Reisverslag uit Toliara, Madagascar van Hanneke en Raymond - WaarBenJij.nu Zweten aan de kust - Reisverslag uit Toliara, Madagascar van Hanneke en Raymond - WaarBenJij.nu

Zweten aan de kust

Door: Han en Ray

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Raymond

13 Januari 2011 | Madagascar, Toliara

Lieve koningen en koninginnen Winter,

Zweten, zweten, zweten! Lezen, zwemmen en sudokupuzzels op tijd invullen voor onze bungalow aan de zee. We zitten in Mangily (Ifaty) aan de zuidwest kust en wat is de temperatuur gestegen! Dat wordt echt wennen in NL!! Slapen is al een moeilijke opgave, het is soms zo erg dat we uitkijken naar lepeltje-lepeltjes in ons eigen bed! Maar nee we klagen niet, we hebben veel geluk, want het is hier wel regenseizoen, maar dan lijkt de zon alleen maar harder te schijnen?!

In het nieuwe jaar hebben we onze nationaal parken trekkings voortgezet. Eerst hebben we nog een van de grootste zebu (koeien) markten bezocht. Han was contant bang op de horens te worden genomen! De koeien moeten dagen lopen om daar vervolgens in het stof de hele dag stil te staan, o wee als ze bewegen, dan krijgen ze met de stok en hard!! Er lijken wel meer herders met stokken te zijn dan koeien en ze houden van beulen. Af en toe breekt er 1 uit en dan vliegen er 20 mannetjes met stokken achteraan om de koe, die geen idee heeft waar die heen moet weer terug te jagen. Was geen pretje om te zien; wat hebben die zebu's het zwaar!!!

Vanuit Ambalavoa zijn we met een gewone (lees peugeot 504 uit de jaren 70, maar wel gepimpt en malagasy R&B muziek...) naar het park gegaan, was een ware camel trophy!! En op de zwaarste stenen-bende moesten we toch echt uitstappen. Israeliers in 4x4 trucks vroegen zich af hoe wij in hemelsnaam boven waren gekomen.... Ook de tocht naar Isalo park was weer met een gewone auto (slechts de peugeot 304 en nog bejaarder) om toch de kosten te drukken. Deze auto had nog net een plek om langs de sterren in de voorruit te kijken en moest elk mogelijk heuveltje af opnieuw worden gestart, zo ongeveer elke minuut, maar ook deze deed zijn taak!

Vooral Isalo was een bijzonder zandstenenbergen gebied
en in Anja reserve hebben we de ringtailed maki van heeel dichtbij mee mogen maken. De gids in Isalo hield van de rupsen die uiteindelijk vlinders worden, dus die hebben we 's avonds gefrituurd gegeten, ja Han dan een heel klein staartje met veel kokhalsneigingen!
Verder hebben we veel fauna gezien; kameleonnen in alle maten, slangen, boa, en in het herkennen van de megawandelende tak zijn we ontzettend gezakt, wat is dat een camouflage! En we hebben onze eerste kleine boabob boom gezien!
Verder hebben ze hier kuddes geiten en maken ze veel gebruik van de koeienkar. En wordt Toliara, de grote plaats aan de zuidwestkust er niet schoner op! Het had gigantisch geregend hier en de halve stad stond blank, in Ifaty waren er giga modderpoelen ontstaan, die geen aangename geuren hadden, kan je namelijk vertellen dat het hier een taboe is om op dezelfde toiletplaats als jouw familie te zitten, dus het ligt zo te ruiken overal.....

Maar onze bungalow is nieuw, schoon, relaxed en weg van alle verkopers op het strand, even helemaal niks en genieten. Morgen gaan we voor 5 dagen met een boot naar 2 plaatsten meer naar het noorden om 10 duiken te maken. Een cursus gaat niet lukken, dus helaas geen masterdivers deze reis. Dus daarom deze financiele uitspatting om met een prive boot en prive divemaster, kok en bootman te gaan varen!!! Schijnt super te zijn!

Voor zover weer een kleine indruk van hoe wij het hier ervaren!

Liefs Han en Ray

• 13 Januari 2011 - 14:15

Femke:

volgens mij hebben wij in hetzelfde autootje gezeten bij Isalo. Bij ons deden ze de motor uit om benzine te sparen!
    Foto IMG0112 is een feest van herkenning, volgens mij hebben jullie zelfs dezelfde gids :).
    Geniet lekker en duik ze!

• 13 Januari 2011 - 18:55

Walter:

Hoi Hanneke, dacht ik eindelijk met Kerst eens een origineel cadeau gekregen te hebben van mijn zoon (Oxfam had een actie om geiten te schenken aan boeren in Afrika) en nu laat jij weten dat het ginder vol geiten zit. Hopelijk kunnen ze toch nog het verschil maken ginder.

Groetjes,
    Walter

• 13 Januari 2011 - 20:06

Wieteke:

Hallo daar,

Jee Han rupsen gegeten, bah! Kraakte het hard? Enne wat kijk je benauwd met dat beestje op je arm, sprong die er zomaar op? Nog 18 dagen we zullen aftellen!!!

xWiet

• 13 Januari 2011 - 21:06

Gusta:

IEUW! Rupsen eten!!?? In ieder geval weer genoeg eiwitten binnen ;-) Veel plezier nog de laatste weekjes! X

• 14 Januari 2011 - 08:33

Lilian:

Wat een foto's.... ik zou wel even willen ruilen! Geniet nog even goed dus!

Liefs Lil

• 14 Januari 2011 - 16:25

Vincent Verstijnen:

Net 'even' jullie hele reis doorgenomen: wauw!
    Schiiterende belevenissen wederom en ook erg gave pics!
    Geniet nog ff van de laatste weken!

• 15 Januari 2011 - 11:36

Jarina:

Wow, wat een avontuur!! Stiekem ben ik een beetje jaloers op jullie!! :)

Groetjes, Jarina

• 16 Januari 2011 - 19:48

Reineke:

Wauw wat een waanzinnige reis en prachtige foto's!!! Have fun!!!

• 18 Januari 2011 - 15:21

Wilma:

Getergde zebu's, gepimpte peugeots gefrituurde rupsen en niet-gedeeld 'sanitair'; ook zonder foto's komt het verhaal ons in geur en kleur tegemoet. Heerlijk!
    Van duiken heb ik geen verstand, maar een master titel moet toch te verkrijgen zijn, one way or the other;-)
    Geniet!

• 21 Januari 2011 - 15:11

Yvette:

Hallo
    Beste wensen voor het nieuwe jaar 2011. Ik heb jullie niet eerder kunnen mailen, daar onze computer een hele tijd stuk is geweest, vandaar deze laate maar welgemeende wensen.
    Jullie lijken te genieten op jullie vakantie.
    Nog vele lieve groetjes,

Yvette

• 06 Augustus 2011 - 14:28

Kristin Daelman:

Hallo,
    Hoe hebben jullie de slaapplaatsen gevonden en wat kost een overnachting ong. op Mauritius en Madagascar?
    groetjes
    Kristin