Puerto Princesa en Bergdorp Banaue - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Hanneke en Raymond - WaarBenJij.nu Puerto Princesa en Bergdorp Banaue - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Hanneke en Raymond - WaarBenJij.nu

Puerto Princesa en Bergdorp Banaue

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Hanneke en Raymond

28 November 2005 | Filipijnen, Manilla

21 nov / 28 nov 2005

Na een lange tocht met de antieke bus door oerwoud en kleine dorpjes kwamen we terug in de bewoonde wereld (Puerto Princesa) Daar waren we wel weer aan toe na al die basic bestemmingen. Overal reclameborden, trycicle taxis, internetshops, asian fastfood restaurants. Echt een modern stadje. En Casa Linda, ons guesthouse, was zoals onze Lonely Planet al vermelde erg goed. Alles brandschoon, met glimmende houte vloeren, een heerlijk bed en een grote badkamer met warm water. Heerlijk!
Doordat hier superbreedband internet was konden we al onze foto's uploaden. Al 100 mb!

De volgende dag zijn we naar een uondergrondse rivier geweest. Samen met een pas ontdekte in Laos, de langste ter wereld. (Beweren ze!) 12 km lang en wij zijn er met helmpjes gids en een peddelboot een heel end in geweest. Lekker toeristisch, maar ja, je moet wat he. Kon ik mijn camera technieken nog even oefenen onder zeer donkere omstandigheden (zie foto's) Toen weer 3 uur terug met de minivan over de brakke wegen en om 16:00 waren we weer terug in de stad. En omdat we al om 06:00 op moesten voor deze tour, zijn we direct op bed gaan liggen en nooit meer wakker geworden... De volgende dag direct naar het vliegveld; terug naar Manila. Want we gaan naar Banaue in het noorden, waar bergen en reistvelden zijn. Ook wel het 8e wereldwonder genoemd.

Manila
Terug in Manila moesten we de bus naar het noorden nemen. Een tocht van 9 uur. Deze ging pas om 22:00, dus we hadden nog de hele dag om bij het busstation te komen. Zien we ineens een mega bioscoop in een mega shoppingmall. Harry Potter 4 in het engels en niet eens Filippijns ondertiteld. Wij met onze volledige bepakking naar binnen. Je had ze moeten zien kijken. Daarna weer de internetshop in, waar we voor het eerst konden internetbellen met het thuisfront. Hanneke met haar ouders en ik met Aldo. Dat was geweldig. Echter helemaal de tijd vergeten. Na nog even de Burgerking gescoord te hebben gingen we snel opweg naar het busstation. Echter veel tel laat. Het was veel verder dan we dachten. Gelukkig waren de mensen erg behulpzaam, want het was erg ingewikkeld met de vele overstaps op de verschillende Jeepney's. Er was zelfs een jongen die helemaal met ons mee ging om ons te helpen. Helaas raakte hij ook een beetje de weg kwijt en begonnen we ons echt ongerust te maken. We gaan hem missen! Het was precies 22:00 en we waren er nog niet. Toen toch maar de taxi gepakt en om 22:05 waren we op het station. De bus was weg! dat kwam omdat hij er nog niet was. Geluksvogels dus en geleerd dat als we zeeen van tijd hebben op moeten passen dat we het niet weer presteren laat te komen.

In de bus hebben we ervaren wat het is om een diepvrieskip te zijn. Niet normaal in een land waar het 's-nachts nog steeds 30 graden is. Gelukkig kon ik met de eerste stop al mijn kleding onderuit de bus pakken. 3 T-shirts en een extra korte broek zeg maar. Uiteindelijk best veel geslapen

Bergdorp Banaue
In ons guesthouse eerst nog een paar extra uurtjes geslapen en toen direct een wandeltocht door de reistvelden geboekt. Dat kon natuurlijk weer niet zonder gids. Het lijkt erop dat je in dit dorp niets zelf kan doen. Ik hoop dat ik nog alleen naar de WC mag! Uiteindelijk was het erg gaaf. Over een wirwar van dijkjes paadjes en kanaaltjes, vanauit een hoog bergdorpje weer helemaal naar beneden naar Banaue. Een tocht van ruim 3 uur. Onderweg kwamen we nog een koppel tegen die dachten dat ze helemaal verdwaald waren. Dus toch een goed idee om een gids mee te nemen?!

Ook hoorden we dat er een jaarlijks festival was in Batad (een ander afgelegen dorpje, waar je kon overnachten) Wij ons aangesloten bij 2 Duitse meiden die dat gingen doen. Omdat wij in Batad bleven waren wij op tijd. Die meiden zijn met de gids doorgegaan terug naar Banaue en zijn tot in het donker over modderpaden door de jungle geploeterd. Foutje!
Maar wij hadden het voor elkaar. Die gids van ons eerste rijst tochtje was er ook en hij was 2 jaar geleden president van het dorpje geweest. Wij waren natuurlijk direct eregast en hebben een geweldige avond gehad met zang, dans en spel. Dit alles terwijl ze geen stroom hebben en slechts een gaslamp. Ik had ook een flesje rum meegenomen en had zo nieuwe vrienden gemaakt. Binnen 10 minuten was dee op en ik geloof niet dat ik er zelf veel van heb geproefd. Dit verkochten ze daar namelijk niet vanwege de Katholieke Kerk. Bier was er wel gewoon te krijgen. Alles werd te voet door de bergen aangesleept. Echt zo aardig die mensen. We werden zelfs gehaald voor het avondeten en de eigenaar sliep voor onze deur van het guesthouse om op ons te wachten. Daarna ging ook hij naar bed.

Terug in Banaue de laatste dag een Iseraelisch stel ontmoet, waarmee we naar de lokale kroeg met Live muziek zijn geweest. Veel rum gedronken en weer veel vrienden gemaakt. Mooie afsluiter.
En omdat het hier behoorlijk koud en regenachtig is geworden, rest ons maar een ding te doen. Opzoek naar tropische eilanden!

Bios 1,80 Euro
Dinner voor 2 in Batad 2,70
Peoples Guesthouse Banaue 4,50

• 06 December 2005 - 05:45

Raymond:

Nieuwe verhalen en avonturen.
    Bedankt voor de vele reacties. We lezen ze allemaal. Groetjes Han en Ray